Životopis

MARTA REICHELOVÁ

SOPRÁN

 

Marta Reichelová pochází z Jeseníku, kde se od dětství věnovala hře na housle a zpěvu. Absolvovala Janáčkovu konzervatoř v Ostravě ve třídě MgA. Márie Adamíkové a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně u prof. Jarmily Hladíkové. V roce 2018 získala na JAMU doktorský titul v oboru Interpretace a teorie interpretace. Dále se vzdělávala na kurzech a letních akademiích v Česku, na Slovensku, v Rakousku a v Německu. Je držitelkou několika hlavních i zvláštních cen z pěveckých soutěží - Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka v Karlových Varech, Mezinárodní pěvecká soutěž Jakuba Pustiny, Prof. Dichler - Wettbewerb a J:Opera Voice Competition v Rakousku a stala se semifinalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Hans Gabor Belvedere.

V roce 2006 začala vystupovat v českých divadlech - Národní divadlo moravskoslezské, Slezské divadlo v Opavě, Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Národní divadlo Brno. Od roku 2014 působila jako stálá členka souboru Janáčkovy opery v Brně. V současné době je pravidelným hostem Národního divadla Brno, spolupracuje s Národním divadlem v Praze, s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě a s předními českými orchestry. 

 

_______________

 

Její repertoár tvoří postavy lyrického a koloraturního oboru z českých i světových oper. Například titulní role v opeře Příhody lišky Bystroušky, Jano (Její pastorkyňa), Barče (Hubička), Esmeralda (Prodaná nevěsta) či První žínka (Rusalka). Zerlina (Don Giovanni), Despina (Così fan tutte), Královna noci (Kouzelná flétna), Oscar (Maškarní ples), Ophélie (Hamlet), Kuchařinka (Slavík), Brigitta (Jolanta) nebo Maid (Powder her face). Významnou roli v její umělecké činnosti hraje i koncertní vystupování. Věnuje se nejen opernímu, ale také duchovnímu a písňovému repertoáru a interpretaci děl soudobých autorů. |  repertoár >

 

_______________

 

Z dosavadních úspěchů zmiňme především její spolupráci s Českou filharmonií a s dirigentem Jiřím Bělohlávkem, pod jehož taktovkou ztvárnila Jana v koncertním provedení Její pastorkyně v pražském Rudolfinu a v Royal Festival Hall v Londýně v živém rozhlasovém přenosu BBC. Pod vedením dirigenta Jakuba Hrůši vystoupila na zahajovacím koncertě 122. sezóny České filharmonie, na kterém zpívala sopránové sólo "Das himmlische Leben" v Symfonii č. 4 G dur Gustava Mahlera. Úspěšně se představila jako Bystrouška (Příhody lišky Bystroušky) na čtvrtém ročníku festivalu Janáček Brno a následně v Janáčkově opeře v Brně. Bez povšimnutí nezůstala její interpretaci soudobých děl, za níž byla dvakrát oceněna širší nominací na cenu Thálie (Thomas Adés: Powder her face - Maid, NDB 2016, Michael Nejtek a Jiří Adámek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti - První soprán, NDB 2017). Výrazně se zapsala také na 48. Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde získala 2. cenu v kategorii OPERA, cenu Slovenského národného divadla, cenu Carangelo Belcanto Academy, cenu Beno Blachuta a cenu Karlovarského symfonického orchestru.

 

_______________

 

Vystoupila ve světoznámých koncertních a divadelních sálech jako je Rudolfinum, Španělský sál, Royal Festival Hall, Shanghai Symphony Orchestra Hall, Music Hall of National Library Beijing nebo Royal Opera House Muscat. Účinkuje na mezinárodních festivalech klasické i soudobé hudby - Richard Strauss Festival, Festival Janáček Brno, Festival Ludwiga van Beethovena, Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského, Mezinárodní festival Divadlo, Opera Nova a na jiných.

Spolupracovala také s dirigenty, jakými jsou Cornelius Meister, Jan Latham-König, Stefan Veselka, Rastislav Štúr, Jaroslav Kyzlink, Tomáš Brauner, Jakub Klecker, Ondrej Olos, Marko Ivanovič, Robert Kružík a s dalšími. Na koncertních pódiích vystupuje s renomovanými hudebními tělesy jako je již zmiňovaná Česká filharmonie, dále Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Symfonický Orchestr Českého Rozhlasu, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Filharmonie Bohuslava Martinů a pravidelně zpívá jako sólistka s Českým filharmonickým sborem Brno. Účinkuje v inscenacích režisérů Petra Formana, Radovana Lipuse, Jiřího Heřmana, Anny Davidové, Lindy Keprtové, Tomáše Studeného, Tomáše Pilaře, Jiřího Adámka, Kamily Polívkové a jiných.

 

VZDĚLÁNÍ:

 

Janáčkova Akademie múzických umění v Brně

Ph.D. (Interpretace a teorie interpretace)

MgA. (zpěv - prof. Jarmila Hladíková)

BcA. (zpěv - prof. Jarmila Hladíková)

Janáčkova konzervatoř v Ostravě

DiS. (zpěv - MgA. Mária Adamíková)

 

Další pedagogové:

prof. Eva Blahová

Mgr. art. Dagmar Livorová

Masterclass:

Univ.- Prof. Regina Köbler

Regina Schörg

Snezana Nena Brzaković

 

_______________

 

SOUTĚŽNÍ ÚSPĚCHY:

 

48. Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii OPERA

2. cena, cena Slovenského Národního Divadla, cena Carangelo Belcanto Academy, cena Beno Blachuta, cena Karlovarského Symfonického Orchestru

Mezinárodní pěvecká soutěž Jakuba Pustiny

2. cena

Wiener  Musikseminar: Prof. Dichler – Wettbewerb

3. cena

J:Opera Voice competition

Cena udělena univerzitou ve Vídni (Institut für Gesang und Musiktheater der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien)

zvláštní cena divadla v Kielu, zvláštní cena umělecké agentury Opera4u.com

Semifinalistka 34. Mezinárodní pěvecké soutěže Hans Gabor Belvedere v Amsterdamu 

 

 

Ke stažení